شاید تاکنون خیلی از ما به فکر راه انداختن یک بیزینس یا کسب و کاری کوچک افتاده باشیم اما هیچ به این مسئله فکر نکرده باشیم که از کجا باید شروع کنیم یا راه های ما در این راه ممکن است به چه موانعی برخورد کند! بنظرتان چگونه یک کسب و کار بینقص داشته باشیم؟
شروع یک کسب و کار و به غلبه تهییج كردن آن کار سخت و در عین حال هیجانبرانگیزی است. شما با ایجاد یک کسب و کار جدید نه تنها بر زندگی خود بلکه بر زندگی الوف نفر موثر و تاثیرپذیر خواهید بود. اما جدید فراوانی از کسبوکارهای جدیدی که شروع میشوند، در همان مراحل اولیهی به وجود آمدنشان از بین میروند. این موضوع نه فقط به خاطر مشکلات فنی و کمکاری بلکه بیشتر به دلیل عجله و فراموش کردن برخی مسائل بسیار ساده اتفاق میافتد.
افرادی که برای شروع یک کسب و کار آماده میشوند، قبل از هرکاری به دنبال لیستی از اصول هستند که بتواند آنها را برای شروع کسبوکارشان تربیت کند. از همین رو، ما در ادامه هفت مرحله برای شروع یک کسب وکار معرفی میکنیم. صرفنظر از اینکه چه نوع کسبوکاری شروع خواهید کرد، میتوانید از آنها برای رشد کسب و کار کوچک خود بهرهمند شوید.
برآورد و شناخت خود
خودت را بشناس و شغلی که نقاط قوت تو را نفیس و ادنی میکند، پیدا کن. این شناخت تو را شادتر خواهد ساخت. برای شروع پاسخ چند سوال را پیدا کنید:
- چرا میخواهید یک کسب وکار جدید شروع کنید؟ برای پول، آزادی، ابداع سازندگی و یا دلایل دیگر؟
- در حال حاضر چه مهارتهایی دارید؟
- در مورد چه صنعتی شناخت کافی دارید؟
- آیا میخواهید و میتوانید یک محصول یا خدمت ارائه کنید؟
- چه کاری را بیشتر دوست دارید انجام دهید؟
- چه میزان پشتوانه دارید؟ آیا فرصتی برای ریسک کردن دارید؟
- این شغل را یک شغل نیمه وقت میدانید یا تماموقت؟
پاسخ به گرفتاری ها بالا محدودهی تمرکز شما را مشخص خواهد کرد. احتمالا بعد از پاسخ به این سوال ها از شروع کسب وکار مخصوص برای خودتان منصرف شوید. در عوض این گرفتاری ها به شما کمک خواهد کرد با فکر و برنامهریزی جلو بروید. به منظور شروع یک کسب و کار موفق شور و عشق به دوری گزینی کافی نیست. شما نیاز به برنامهریزی، تعیین اهداف و مهمتر از همه شناخت خودتان دارید؛ اینکه نقاط قوتتان چیست؟ نقاط ضعفتان چطور و این موارد چگونه بر عملکرد روزانهی شما تاثیر خواهد گذاشت؟
تجزیه و تحلیل SWOT
این فرآیند تجزیه و تحلیل SWOT نام دارد که باید ۴مرحلهی نقاط ضعف، نقاط قوت، فرصتها و تهدیدهای مربوط را پیدا کرده و قالب بالا را تکمیل کنید. بعد از انجام این تجزیه و تحلیل قادر خواهید شغل مهیج و موردعلاقهی خود را پیدا کنید. از آنجا که شما مسیر آزگار پیشرو دارید، اگر شغل مورد علاقهی خود را در پیش نگیرید به زودی با یک زندگی کسلکننده مواجه خواهید شد.
اگر تا این مرحله پیش رفتید و هنوز هم دوست دارید کسبوکار جدیدی شروع کنید چند سوال خوب دیگر نیز از خود بپرسید:
چه چیزهایی واقعا برای شما مهم است؟ آیا اعضای خانوادهی شما پشتتان خواهند ایستاد؟ الگوی شما در صنعت کیست و دارای چه صفات مهمی است؟ چه چیزهایی از آنها یاد گرفتهاید؟ پاسخ به این سوال ها لزوما باعث توفیق شما نخواهند شد، اما باعث میشوند در مورد اهداف خود فکر کنید و در نهایت به این نتیجه برسید که شغلی که میخواهید شروع کنید، دقیقا با آرزوهای شخصی شما در یک راستا است.
تجزیه و تحلیل صنعت مورد نظر
هرچه بیشتر راجع به حوزهی کاری خود بدانید، بیشتر از خطرها در امان خواهید بود.
هنگامیکه به یک ایده متناسب با اهداف و شیوهی زندگی خود دست یافتید، شما دارا برآورد آن خواهید بود. چه کسانی محصول و خدمات شما را خواهد خرید؟ رقبای شما چه کسانی هستند؟ در این مرحله همچنین باید کشف کنید که چه مقدار پول برای شروع نیاز دارید.
همانطور که تقویم شخصی به شما کمک میکند تا با واقعیتها روبرو شوید و شروع به فکر بکنید، تجزیه و تحلیل صنعت خوشایند نیز شما را برای روبرو شدن با فرصتها خطرها آماده میکند. جستجو در گوگل، صحبت کردن با مردمی که در حال حاضر در این حوزه فعالیت میکنند، تحقیق در مورد تاثیرگذاران صنعت، قرائت كردن سایتهای خبری مربوط و تلاوت کتاب میتواند بسیار مفید باشد.
ایدهی خود را اعتبارسنجی کنید
به منظور معارفه و گیرایی بازار مدنظرتان برای چند لحظه خواستهها و رویاهای خود را کنار بگذارید؛ دوباره چند سوال مهم از خود بپرسید:
- آیا مردم به شدت به محصولاتی که شما ارائه خواهید کرد نیاز دارند؟
- تقاضا برای محصولات شما چه معیار است؟
- اندازهی بازار چگونه است؟
- به دست آوردن مشتری چقدر هزینهبر خواهد بود؟
اکنون زمان مناسبی برای نگاه کردن به رقبای فی نفسه و بالفعل است، به یاد داشته باشید که حضور رقبا اغلب نشانهی خوبی است و نشان میدهد که در حال حاضر بی نزاكت عامیانه برای محصولات و خدمات شما وجود دارد. با وجود رقبا شما دیگر کورکورانه عمل نخواهید کرد، بلکه خواهید دید آنها چگونه توجه و رضایت مشتریان خود را جلب میکنند و آنچه را که شما را از آنها متشخص میکند خواهید یافت.
غیرشرعی کردن فعالیتهای کسب وکار
در واقع، ثبت شرکت اولین گام برای واقعیتر کردن و ساختن یک ایده است. به یاد داشته باشید که این مرحله مکان مناسبی برای ناصواب و صواب کردن نیست. بدین لحاظ تمام جوانب را مدنظر قرار دهید و با حذر حرکت کنید. بسته به مسلك دولتی و استانی ممکن است مجوزها و پروانههای کسب مختلفی نیاز باشد، بنابراین قبل از شروع با یک وکیل در مورد جزئیات صحبت کنید. علاوه بر آن از طریق این لینک داده ها مفیدی در این مورد کسب کنید.
قبل از هر کاری، نام غیرشرعی مناسب و منحصربهفردی برای کسبوکارتان گزینش کنید. علاوه بر آن استخوان بندی مناسبی به هنگام ثبت شرکت اختیار کنید؛ مالکیت شخصی، مشارکت و شرکتهای با نقش محدود(llc). نوع ساختار از جنبههای گوناگون، کسبوکار شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اگر از ابتدا در مورد آنها تحقیق نکنید، بعدها مجبور خواهید شد هزینههای فراوانی بپردازید.
شروع فرآیند برنامهریزی
اهداف ما تنها از طریق طرح و برنامهای که عمیقا به آن باور داشته باشیم و با شور و نشاط برای آن تلاش کنیم به دست خواهند آمد. هیچ مسیر دیگری برای موفقیت وجود ندارد.
اگر بخواهم به زبان ساده مدل کسبوکار را تعریف کنم، میگویم آن یک نقشهی راه است، چیزی که به شما کمک خواهد کرد اهداف خود را ترسیم کنید و چیزهایی را که برای رسیدن به اهداف طرح نیاز دارید بیابید. بنابراین، به جای ایجاد سندهای سنگینی که هیچوقت به کارتان نخواهد آمد، مدل کسبوکارتان را به عنوان طرحی برای تدوین و فرموله کردن افکارتان در نظر بگیرید.
در حالیکه شما میتوانید مدل کسبوکار را به عنوان بخشی از داراییهای خود به سرمایهگذاران و بانکها نشان دهید، یا از آن برای جذب شرکای بالقوه نیز مصرف کنید؛ در درجهی اول از آن برای تعریف استراتژیها، تاکتیکها و فعالیتهای خاص خود بهرهمند خواهید شد. در واقع، اگر مدل کسبوکار خود را به همین ها نشان نخواهید داد لازم نیست آن را رسمی طراحی کنید. در عوض، طرح شما میتواند یک فرآیند برنامهریزی، پیشبینی و نمایانگر نقاط عطف باشد و به طور منظم بتوانید آن را مرور و اصلاح کنید.
حتی اگر نیازی به نشان دادن مدل کسبوکارتان به سرمایهگذار و … نخواهید داشت، به هر حال باید از طریق یک فرآیند برنامهریزی شده حرکت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا هر حفرهای که در کسبوکار شما اخلال ایجاد میکند قرابت آگاهی شود. یک مدل کسب وکار رسمی و صحیح دارای ویژگیهای زیر است:
- چکیدهی اجرایی
- مرور کلی شرکت
- محصول و خدمات
- بازار هدف
- طرح بازاریابی و فروش
- تعیین اندازه ها و رویدادهای مهم
- تیم مدیریتی
- برنامهی مالی
- ضمیمه
از طریق اینترنت میتوانید به صدها مدل کسبوکار برای شرکتهای مختلف دسترسی داشته باشید، اما هیچ دو مدلی یکسان نیستند. اما برای الهامگیری میتوانید تعدادی از نمونهها را بررسی کنید.
تامین منابع مالی و حسابرسی دقیق آنها
یک خط نازک مابین نجاح چیرگی و شکست وجود دارد و به نظر میرسد همهی آنهایی که در سمت چپ (شکست) هستند، بدون پشتوانه مالی شروع به انجام یک کسبوکار کردهاند.
یکی از مهمترین بخشهای شروع یک کسبوکار تامین منابع مالی است. جذب و تامین منابع مالی به ارتقا کسبوکار شما کمک كثرت خواهد کرد.جهت برطرف ساختن این نیاز میتوانید از سرمایهگذارها و وامهای بانکی کمک بگیرید. تنها کاری که انجام خواهید داد پیدا کردن سرمایهگذاران است، زیرا در مرحلهی سوم مدل کسبوکار خود را تهیه کردهاید و با ارائهی آن مشکلتان برطرف خواهد شد. نکتهی مهمی که باید رعایت کنید این است که یک قرارداد شفاف و واضح ایجاد کنید تا با مشکلات احتمالی بعدی مواجه نشوید.
درآمد و سندیت مانند کفش هستند، اگر کوچک باشند ما را در تنگنا قرار میدهند و اگر بزرگ باشند باعث دنبال خوردنمان میشوند.
از طرف دیگر شما ممکن است چنان درگیر امورمالی حرفهای شوید که امورمالی شخصی خود را فراموش کنید. هنگامیکه شما برای یک شرکت دیگر کار میکنید، از برخی مزایا مثل بهداشت، بیمه و بازنشستگی برخور هستید، اما زمانیکه برای خود کار میکنید میبایست توجه بیشتری به امور مالی و آیندهی خود داشته باشید، زیرا هیچ تکیهگاهی ندارید. گرچه ممکن است در مراحل اولیه با مشکلات و سختیهایی مواجه شوید اما ارزشش را دارد، چون در آینده از شما و خانوادهتان مراقبت خواهند کرد.
برای ایجاد یک صندوق اضطرای بیندیشید
هنگامیکه شما برای خودتان کار میکنید؛ نمیتوانید به درآمد ثابت خود متکی باشید. قبل از هزینههای اضافی برای کسبوکارتان باید هزینههای مربوط به شش ماه زندگی خود را در این صندوق اضطراری ذخیره کنید. طبق معمول کمتر کسی به شما این توصیه را میکند، اما دوراندیشی شرط عقل است.
از رفتن زیربار بدهی احتراز کنید
همانطور که گفتیم تكثر از افراد در شروع کسبوکار خود با شکست مواجه میشوند و اگر از آنها درباره دلایل شکستشان بپرسید؛ قرض و بدهیهای بیحساب و کتاب را جزو اولین خبطها خود معرفی خواهند کرد. هیچگاه با این نظر منظر که به زودی درآمد حاصل خواهم کرد، قرض نگیرید و تا حد امکان هزینههایتان را در شروع حداقل و ماكزیمم در نظر بگیرید.
از انواع بیمههای بخش خصوصی بهره ببرید
انواع بیمههای مختلف وجود دارد که میتوانند شما را از خطرهای بزرگی در آینده نجات دهند. مخصوصا به این سه نوع بیمه توجه خاصی داشته باشید: بیمه سلامت، بیمه ازکارافتادگی بخش خصوصی و بیمه عمر.
اجرای برنامههای تنظیم شده
اگر هزارها هزارگان نفر با یک ایده شروع به کار کنند، تنها آنهایی موفق خواهند شد که مسیر درست را به شیوهی صحیح طی کنند. استیو جابز میگوید: ایدهها تا زمانیکه به مرحلهی اجرا نرسند، هیچ ارزشی برای من ندارند. اگر ارزش یک ایده برابر با یک باشد، ارزش عملی کردن آن میلیونها برابر است.
ما در ابتدای کار علایقمان، ایده و بررسی ها بازار را انجام دادیم، سپس شروع به برنامهریزی کردیم. برنامهای که در آن مسیر راه را ترسیم کردهایم. بدین سبب تنها کاری که اکنون باید انجام دهیم حرکت برحسب نقشه تنظیم شده است. حال بستگی به دریافت و دقت شما دارد که چگونه مراحل گفته شده را در عمل پیادهسازی کنید. در کنار موارد گفته شده راجع به قیمتگذاری محصولاتتان، مکان کسبوکارتان، طرحهای بازاریابی و فروش با دقت بیشتری عمل کنید.
آزمون و خطا
اگر شما مرتکب اشتباهی نشوید، هیچ چیزی یاد نخواهید گرفت. به جای هراسیدن و بی پروا از خطایا به دنبال فرصتها باشید و مهمتر از همه از شغل خود لذت ببرید.
چه شما کسبوکار اولتان را راهاندازی کنید و چه کسبوکار سوم؛ بویه اینکه ممکن است بزه ها غیرقابل پیشبینی انجام دهید را داشته باشید. مرتکب شدن لغزش طبیعی است و تا زمانیکه از آنها یاد بگیرید هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهند کرد.