شناخت نیاز مشتری اولین گام در موفقیت کسب و کار

بررسی موشکافانه خریدار، خریدار کیست و دلیل ارزشمند بودنش چیست:

بازاریابی کیفی ، از عناصر بسیاری تشکیل شده است، اما پایه اصلی آن، شناخت کامل مشتری و نیازهایش، می باشد. شما همواره باید مخاطب ایده آل خود را زیر نظر داشته باشید ، ببینید چه چیزی میخرد ، به چه کالا و خدماتی نیاز دارد، فرآیند خرید کردنش چگونه است، به چه خدمات ویژه ای حساسیت بیشتری نشان می دهد و…

کسب و کار
کسب و کار

اگر قرار است بازاریابی موفقی داشته باشید، شناخت نیاز مشتری اولین گام در موفقیت کسب و کار می باشد:

خریدار ایده آل چیست؟

قطعاً متوجه شده اید که خریدار در مقالات بازاریابی، منظور شخص خاصی نیست، بلکه به اجتماع و تحلیل سلسله داده های آماری که منجر به مخاطب ایده آل شما میشود، می گویند.

اکثر بازاریابان با این دسته بندی برای شناخت مخاطب، آشناهستند:

  • سن
  • جنسیت
  • نژاد و قومیت
  • شغل و میزان جایگاه اجتماعی
  • ویژگی های کلی و کیفی
  • میزان درآمد
کسب و کار
کسب و کار

اما شناخت خریدار ، یک مرحله از این دسته بندی ها جلوتر است. شما باید مخاطب را تحت نظر داشته باشید ، باید رو در رو با او صحبت کنید، باید تمامی رفتار و حتی تفکر او را بررسی کنید و ریزترین جزییات را ، بااهمیت بیشتری واکاوی کنید. میتوانید به عنوان یک خریدار دیگر، از او سوال کنید، یا به او پرسشنامه بدهید یا بگذارید بطور آزاد نظرات خود را در صندوق نظرسنجی بیاندازد.

نکات مهم در بررسی خریدار:

  • کارهای روزانه
  • دغدغه های پیش روی و مشکلات او
  • دلیل قطعی شدن فرآیند خرید او
  • ویژگی مورد توجه او ، که باعث ترجیح کالای شما به کالاهای دیگر میشود
  • طریق خرید کردن (حضوری ، اینترنتی) و…
  • سوالات متداول او
  • چیزهایی که برای راحت تر زندگی کردن نیاز دارد
کسب و کار
کسب و کار

این لیست همینطور ادامه دارد . نکته مهم این است که بررسی خریدار ، اطلاعات عمیق تر و دقیق تری از مخاطب و مشتری ایده آل شما در اختیاراتان قرار میدهد تا یک آمارگیری ساده و درصد های کلی!

اکثر کسب و کار با مشتریان متفاوت و متنوعی در ارتباطند ، چه خوب میشود اگر بتوانید خواستار همه آنها را پاسخگو باشید.

چرا اصلاً به شناخت خریدار نیاز داریم؟

هر بازاریابی هدفمند و درونگرایی، میتواند با شناخت خریدار، سود کلانی به بار بیاورد. شناخت مشتری میتواند شما را به تصمیمات راهبردی زیر برساند:

  • چه نوع محتوای بازاریابی ای ایجاد کنیم
  • از چه رسانه ای استفاده کنیم
  • چه المانهایی در روند فروش، باید حذف، یا اضافه شوند
  • چه خدمات و سرویس هایی را باید توسعه دهیم
کسب و کار
کسب و کار

خیالتان را راحت کنم، هر تصمیمی که در بازاریابی یا برنامه ریزی هایتان انجام میگیرد ، باید با شناخت مشتری و براساس خواستگاه او باشد. اینطوری شما به یک استراتژی موفق و تاثیر گذار دست خواهید یافت.

اکنون وقت آن است که از خود بپرسید آیا از اطلاعات خریداران در بازاریابی های خود استفاده کرده اید؟