نقش رقبا در تغییر چهره بازار

فعالیت شرکت ها و کمپانی ها در فضای اقتصاد آزاد باعث شده تا روند بازی به کلی تغییر کند و صف بندی های جدیدی در این حوزه ایجاد شود. از طرفی براساس استراتژی شرکت ها برخی از رقبا به عنوان شریک منافع ما  و برخی از این کمپانی ها در برابر سیاست های و رقبای ما به حساب می آیند. در ادامه به بررسی دقیق تری  این مفهوم خارجی و تاثیر آن بر بازار و تصمیمات شرکت را بررسی می کنیم و نقش رقبا در تغییر چهره بازار را مورد توجه قرار می دهیم.

استراتژی بازار
استراتژی بازار

اهمیت رقبا، اهمیت دادن و بی اهمیت رد شدن ها

در کسب و کار، بررسی رقیب ها و فعالیت هایشان  میتواند کمک بزرگی برای شما باشد به شرطی که بدانید چه نکاتی اهمیت دارند، چه نکاتی را باید یاد بگیرید و نسبت به چه اتفاقاتی بی تفاوت باشید. نباید در برابر پیشرفت ها و فعالیت های رقیب ها کینه ای و خصمانه عمل کرد. گاهی بهترین موقعیت ها، از مشاهده رقیب ها به وجود می آید. از طرفی، بعد اقتصادی نیز با توجه به این کنش و واکنش ها دچار تحول می شود.

در این متن سعی داریم تعدادی از نکات مهم و نکاتی که نباید درموردشان اهمیت داد را بررسی کنیم:

استراتژی بازار
استراتژی بازار

خدمات / تولیدات

اهمیت بدید

  • بسیار مهم است که بدانید خدمات و تولبدات شما چه تفاوتی نسبت به موارد پیشنهادی از طرف رقیبتان دارد. آیا آنها از تکنولوژی جدیدی استفاده می کنند؟
  • سطح جدیدی از ایمنی که هنوز شما به آن دسترسی پیدا نکرده اید ؟ یا… دانستن فعالیت های رقبا در این چهارچوب میتواند کمک بسیار بزرگی برای شما و کسب و کارتان باشد.
جذب مشتریان
جذب مشتریان

اهمیت ندهید

  • وقتی رقیب شما کالا یا خدمات جدیدی را عرضه میکندو به هیچ عنوان راه کپی کردن را پیش نگیرید  از خودتان بپرسید:
  • آیا واقعاً به مشتری ها کمک میکند؟
  • آیا تاثیری در کسب و کار ما دارد؟
  • آیا ما وقت و بودجه کافی برای پیشرفته تر کردن را داریم؟
  • آیا جایگاه ارزشی ما را تضمین می کند؟
  • آیا همین الان ما کسی را داریم که این خدمات را ارائه کند؟
  • البته گاهی اوقات کالا و خدمات تازه، تمام قوانین بازار را به نفع خود تمام می کند.

همیشه محتوای طراحی شده از طرف رقیبتان را زیرنظر بگیرید.  ببینید روش کارشان چیست، وبلاگ می نویسند، مقاله طراحی میکنند، دوره آموزشی رایگان برگزار میکنند یا …؟ کیفیت کلی مطالبشان چطور است؟ راهکارهایشان چقدر نتیجه بخش است؟ مسیر حرکتشان کدام است؟

بررسی محتوای رقیب شما ، میتواند ایده مطالب شما را بدهد و یا حتی به عنوان یک هدف منفی، و جایگاهی که نمیخواهید به آن برسید نمایان شود.

استراتژی بازار
استراتژی بازار

اهمیت ندهید

دقیقاً هرکاری که رقیبتان میکند را انجام ندهید، اگر آنها کتاب الکترونیکی چاپ کرده اند، شما حتماً نباید آن کار را تکرار کنید.  شاید دلایل بسیاری وجود داشته باشد که شما حتی علاقه ای به پوشش دادن موضوعات رقیبتان نداشته باشید. یادتان باشد که بیننده ها با محتوا و مفهوم وقتی ارتباط برقرار میکنند که آنرا خاص بدانند. خودتان باشید!

استفاده از رسانه ها

ایده بدی نیست اگر یک زنگ یا اخطار برای رقیبتان طراحی کنید تا هروقت که قدم در راه تبلیغ گذاشت، شما متوجه شوید و تحت نظر بگیریدش. اگر همه مردم از رقیب شما صحبت می کنند، بدانید که نکته مهمی در او وجود دارد که باید دریابیدش.

استراتژی بازار
استراتژی بازار

اهمیت ندهید

تَکرار میکنم، کپی نکنید! درس بگیرید، نکات را دریافت کنید، اما کپی نکنید ! استخراج نکات مهم و بااهمیت، تنها نقطه قوت شما دربرابر مقاله و محتوای رقیب شماست. در پایان خودتان باشید فراموش نکنید که این خاص بودنی که در رغیب میبینید صرفاً “خودش بودن” است. خاص ترین حالت ممکن این است که خودتان باشید،  توازن میان تحلیل رقیب و نوآوری های شخصی را رعایت کنید.