در چند سال اخیر، با وجود انواع گیربکسهای اتوماتیک راقیه و دوکلاچه، تشكیل خودروهای لوکس مجهز به جعبهدنده دستی، ایستا نشده است.با نگاهی به آمار فورش عالمگیر دنیایی میتوان دریافت که، خودروهای با گیربکس دستی به گوشه رفتهاند. هرچقدر هم که طرفداران دنیای اتومبیل گیربکس دستی را لازمهی رانندگی حرفهای و لذتبخش بدانند، اما باید قبول کرد که این نوع جعبهدنده در آیندهای نزدیک فوالعاده کمیاب خواهد شد. در ادامه در مطلب اخبار خودرو در مورد خودرو های لوکس با گیربکس دستی بیشتر می گوییم.
در حال حاضر در بازارچه خودروی کشورهای مختلف، مشتریان مدلهای با گیربکس دستی در تطبیق با متقاضیان خودروهای با گیربکس اتوماتیک مقدار علاوه کمتری دارند. علاوه بر این با رسم شدن گیربکسهای خودکار دوکلاچه در مدلهای لوکس، اسپرت و گرندتورر که سرعت مبادله دندههای بسیار و عملکرد کلی بهتری نمودن میدهند، شرکتهای خودروساز کمتر از گیبرکس دستی در محصولات طلایه دار خود مصرف میکنند.
با تمام این تفاسیر، هنوز هم خودروهای با گیربکس دستی به پسین عمر خود نرسیدهاند؛ برخی برندهای خودروساز باوجود تقاضای کم، هنوز هم جعبهدندهی دستی را در محصولات لوکس خود بهکار میبرند و فی الواقع بهدنبال مرگ تدریجی این گیربکس هستند. شرکتهایی که حدود ۲۰ سال پیش، كامل بلوز ركابی محصولات خود را با گیربکس دستی عرضه میکردند امروز یا کاملاً این مدلها را حذف کردهاند یا فقط در یک تیپ مدل گیربکس دستی را تاسیس میکنند.
در این مطلب ۷ خودروی لوکس بازارجهانی که هنوز هم با گیربکس دستی در حد هستند، شناساندن میشوند. اصلاً بعید نیست که ظرف ۵ سال آینده، برندهای خودروساز معرفی شده در این مطلب نیز مدلهای با گیربکس دستی را از سبد محصولات خود حذف کنند.
کادیلاک ATS-V
سدان و کوپهی کلادیلاک ATS-V نسخهی پرفورمنس مدل ATS هستند که با پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳.۶ لیتری توربوشارژ (دو توربوشارژ با طرح بایتوربو) با قدرت ۴۶۴ اسب بخار و گشتاور ۶۰۰ نیوتنمتر عرضه میشوند. کادیلاک ATS-V به عنوان رقیب آمریکایی بیامو M3 و مرسدسبنز AMG C63، با گیربکس دستی ۶ سرعته و نظام سامانه ارجاع قدرت به محور عقب، در زمان ۳.۸ طرفه العین به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.مدل کوپه و سدان کادیلاک ATS با پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ، قدرت ۲۷۲ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر در حریت دارد. تیپ ۳.۶ لیتری کادیلاک ATS فقط با گیربکس خودکار در حد است
پورشه 911 کاررا T
پورشه 911 با گیربکس دستی، ته کمالی است که میتوان از بنچمارک خودروهای اسپرت جهان خواهش داشت. تیم مهندسی پورشه شروع و انتها به خواستهی طرفداران این نوع گیربکس آبرو گذاشته است. مدل 911 کاررا T با پیشرانهی ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری به همنشین توربوشارژر (دو توربوشارژ با طرح بایتوربو) و گیربکس دستی ۷ سرعته، بهشت عاشقان خودروهای اسپرت است.
911 کاررا T به لطف این پیشرانه و کاهش وزن ۴۴ کیلوگرمی، ۳۷۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور در آزادمنشی راننده قرار میدهد. 911 کاررا T تنها مدل مجهز به گیربکس دستی در محصولات پورشه نیست؛ چند تیپ یكسان 911 و کیمین (718 باکستر) نیز با این نوع گیربکس عرضه میشوند. یقیناً با اینکه مدلهای 911 با گیربکس دستی ۷ سرعته ولی هستند اما، مدل 718 فقط با نوع ۶ سرعته فروخته میشود.
جگوار F تایپ
کوپهی اسپرت و فوقالعاده خوشصدای جگوار F تایپ در تیپ V6 با گیربکس دستی مصاحب شده است. F تایپ در دو مدل کوپه و کروک با پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳ لیتری سوپرشارژ با قدرت ۳۴۰ و ۳۸۰ اسب بخار عرضه میشود. اضافه بر اینکه مدل ۸ سیلندر گنگستر انگلیسی فقط با گیربکس اتوماتیک خلقت میشود باید توجه داشت که تیپ دستی آن هم فقط با قاعده حیله قدرت محور عقب عرضه میشود. جگوار F تایپ V8 یا V6 تمام چرخ محرک فقط با گیربکس اتوماتیک در توانایی هستند.
آئودی A5 کوپه
آئودی جزو برندهایی بود که در طی دههی و نو از گیربکس دستی در مدلهای مختلف لوکس و پرفورمنس خود استفاده میکرد. اما با گذشت زمان بهمنظور پاسخ به تقاضای مشتریان و مصرف بهتر سوخت، مدلهای مجهز به گیربکس دستی کمکم از خط وضع این شرکت آلمانی کنار رفتند. از اقل مدلهای آئودی که به این نوع گیربکس مجهز هستند، میتوان به A5 کوپه كنایه کرد. آئودی A5 کوپه که به پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور ۳۷۰ نیوتنمتر و روش تمام چرخ محرک آئودی کواترو (Quattro) مجهز است، در سه تیپ پریمیوم، پریمیوم پلاس و اعتبار با گیربکس ۶ سرعته دستی عرضه میشود. این نوع گیربکس با مشخصه ها مانند در مدل A4 نیز در معرض توان است.
اولین چیزی که بعد از شنیدن نام کوکاکولا به ذهنمان میآید، لوگوی قرمز رنگیست که با یک فونت خاص، نام کوکاکولا بر آن نوشته شده است.
کمی که فکر میکنیم تقریبا در مورد هر برندی این موضوع صادق است!
طراحی لوگو و آرم مناسب یکی از ابتداییترین و اصلیترین قدمها برای برندینگ است و خیلیها هنوز هم به آن اهمیت زیادی نمیدهند (نگاهی به لوگوی دانشگاههایمان بیندازید متوجه منظورم میشوید!)
یادتان باشد، حسی که مشتریانتان به لوگوی شما دارند، مجموعهی همهی حسهاییست که از تجربه خرید یا دیدن تبلیغ کالا یا خدماتتان به دست آوردهاند.
مثلا بعد از دیدن لوگوی آدیداس، به یاد حس خوب خوشتیپی و راحتی در زمان ورزش میافتید؛ بعد از دیدن لوگوی بنز، یاد یک خودروی لوکس، مدرن و با شخصیت میافتید و بعد از دیدن لوگوی سایپا…
خلاصه لوگو خیلی مهم است!